2008 Kloge

2008 Kloge Nyborg 27.06.2008 04:00

Jeg døber dig “KlogeÅge”

Heldagsskolen fik sin helt egen båd.

NYBORG: Glæden var stor hos både børn og voksne, da Nyborg Heldagsskole i går fik sit helt eget sejlende klasselokale: en 17 fods motorbåd med plads til otte børn og to voksne.

- Dette er vores nye 12 kvadratmeter undervisningslokale, lød det fra en glad Torben Hansen.

Han er sekretær på heldagsskolen og manden, der i sin tid ansøgte om båden.

- Jeg hoppede rundt, som havde jeg vundet i Lotto, da de ringede fra Realkredit Danmark og sagde, at de ville give os pengene til båden, fortalte han.

Det er Realkredit Danmarks “Kloge Kvadratmeter”-pulje, der har sponsoreret motorbåden. Derfor var to repræsentanter fra kreditinstituttet i går også mødt op for at se “vidunderet”.

Dåb idanskvandSom enhver anden nybygget båd skulle det flydende klasselokale naturligvis døbes. Det blev dog ikke i champagne men derimod en anden kulsyreholdig drik: danskvand. Og det var den 12-årige heldagsskoleelev Stefan Lynge Hansen, der fik æren.

- Jeg døber dig “Kloge Åge”, sagde han stolt, mens han hældte den alkoholfrie, boblende væske ud over bådens agterende.

- Det er rart at vide, hvor man har folk. Både politikere og pengemænd, grinede Torben Hansen inde fra bådbroen. Om bord i den lille båd var blandt andre viceborgmester Kaj Refslund (V) på vegne af Børne- og Familieudvalget, repræsentanter fra Realkredit Danmark, en pædagog og et par ellevilde elever.

- Se Marianne! Nu sejler vi til månen, lød det fra drengene, der lod som om, de styrede båden.

“Kloge Åge” skal primært bruges i faget natur og teknik, hvor eleverne fra heldagsskolen skal se og røre ved havets dyr og planter. 16 lærere har taget speedbådskørekort for at kunne tøjle “Kloge Åge”.

En af dem var Niels Jung, der efter danskvandsdåben sejlede “delegationen” ud på en frisk prøvetur.

Inden afgang fortalte han, at “Kloge Åge” skam er typegodkendt, selvom den er specialbygget. Og så er den helt og aldeles synkefri.