Mail fra Emil

Emil, der er tidligere elev på Nyborg Heldagsskole, har sendt denne gribende mail til Torben.

Sendt: 5. august 2016 22:24
Til: Torben Juel Sørensen <tjs@NYBORG.DK>
Emne: Til Torben Fra Emil.

Hej, Torben. Emil Kliver her. Du ved. Den person som lille altid løg om at skulle på toilettet og istedet sneg mig op til dig og hyggesnakkede istedet for at gå tilbage til Kate og Herdis' timer.

Jeg ville egentlig gerne starte med at sige tak. Tusind gange tak for de 8-9 år jeg har haft på Nyborg Heldagsskole. De har haft en stor indflydelse på min opvækst både som autist, men også som person. Jeg skulle jo her for 2 år siden sige farvel til jer da jeg skulle på Tingagerskolen i Ringe hvor jeg ville tage 9. klasse. Og så for 1 år siden da jeg skulle sige farvel og på gensyn til alt da jeg skulle på efterskole, og tro mig vi var ikke i tvivl omkring hvem vi skulle spørge efter rådgivning hos hvor vi kunne få garanteret et skoleår med udvikling og nye venner. Det har skam haft. Jeg føler at på Mandag skal jeg op på efterskolen igen. Men sådan hænger tingene ikke sammen. Jeg har forladt gram efterskole som et personligheds nødvendigt skoleår hvor jeg kom ud som en helt ny. Men på mandag er ting anderledes. For jeg fik jo det brev der her for 1 måned siden. Jeg står nu her på starten af min personlige vej. Jeg er 17 nu. Da jeg kom ind hos jer var jeg 7 eller 6. Jeg starter på OTG på Mandag. Nemlig. HTX.
Jeg har været til introdag her idag den 5/8 2016 hvor jeg mødte alt ting. Jeg har fået hele 11 bøger udleveret og et ansvar som forventes af mig på forhånd. Nu er det her ikke længere obligatorisk. Nu er det mig der vælger vejen. Udover det søger jeg efter arbejde. Fik lige en statusrapport på det hele. Og jeg er stadig i puljen. Om 2-3 uger får jeg det endegyldige svar om hvorvidt jeg skal have et selvstændigt arbejde imens jeg studere på HTX.
Jeg har også tegnet en del siden sidst, både digitalt og traditionelt. Jeg tegner tit. Der er allerede nogen på HTX der har set det, og har allerede fået kommentarer ind.

Når alt det her er sagt. Tak. Den her vej jeg snakker om. Har aldrig nogensinde kunne være mulig uden jer. I har skabt den nord stjerne jeg nu skal følge. i har skabt de rammer som jeg har vokset ud i. I har hjulpet mig på den sti jeg nu selv skal gå på.

Jeg skal tage ansvar. Jeg skal være moden. Jeg skal være stærk.

Intet af det har jeg kunne sige uden jer.

Den skole du har høj intenst arbejdet på. Har gjort det muligt for dengang "Lille" mig. At ende på sådan en stor vej som den her.

Jeg håber at hvorend du er lige nu. Hvad end du nu laver. At du mest af alt har det okay.
Jeg vil prøve at finde et hul hvor jeg kan besøge jer. Men det er utroligt svært når man er på gymnasiet. Men jeg håber at jeg kan finde en dag
Men det mest vigtige af alt:

Kæmp for den skole du elsker og gør de samme muligheder som ved mig mulige for dem!

Med utrolige venlige og meget savnende hilsner.

Emil Jørgensen Kliver