Årligt tjek af pædagogikken

Artikel fra Folkeskolen

Af Henrik Stanek | folkeskolen@dlf.org

Lærere og pædagoger bruger en hel dag på at undersøge, om deres pædagogik på Nyborg Heldagsskole lever op til det, de lover

Hvordan strukturerer vi pauserne? Hvilke aktiviteter tilbyder vi? Hvordan sender vi børnene hjem? Hvordan får vi ryddet op i klasserne?

Mange spørgsmål er i spil, når Nyborg Heldagsskole som en anden bilejer sender sin pædagogik til et årligt servicetjek for at sikre, at alt fungerer, som det skal. Skolen er netop blevet udvalgt som Månedens Skole i maj.

»Ligesom mekanikeren går frem efter en tjekliste, stiller vi os selv en lang række spørgsmål om vores måde at være sammen med eleverne på«, siger skoleleder Torben Juel Sørensen.

Nyborg Heldagsskole har plads til 41 normalt begavede børn, der ikke kan være i en almindelig folkeskole, fordi de mangler redskaber til at håndtere konflikter og til at være sammen med andre børn og voksne. Det lærer de på heldagsskolen gennem social træning.

»Vi er en dyr skole. En plads koster 27.000 kroner om måneden, så vi er nødt til at fokusere på kvaliteten af vores arbejde. Ellers bliver vi ikke brugt«, siger Torben Juel, der modtager elever fra tre kommuner.

Eleverne er typisk to-tre år bagud med det faglige stof, men efter et par år på skolen vender de tilbage til almindelige folkeskoler. I år bliver 15 sluset ud. Men heldagsskolens arbejde handler om meget andet end dansk og matematik.

»Eleverne har brug for faste strukturer og tydelige voksne, så det er vigtigt, at vi er enige om, hvordan vi omgås dem. Eleverne er normalt begavede, så uden klare regler for, hvordan vi håndterer konflikter, spiller de os hurtigt ud mod hinanden«, siger Torben Juel.

Ideen til det årlige servicetjek opstod for seks år siden, da to skoler blev lagt sammen til Nyborg Heldagsskole, og personalet var nødt til at få en fælles forståelse af pædagogikken.

De ansatte bliver engagerede

Personalet står selv for servicetjekket. Ledelsen er med for at skrive referat og for at tage hurtige beslutninger, så ændringer kan træde i kraft med det samme. Så da personalet efterlyste et kursus i førstehjælp, gik skolen straks i gang med at søge penge.

Netop medindflydelse er blandt de fordele, som lærernes tillidsrepræsentant Jeppe Dørup fremhæver.

»Vi kan sætte de punkter på dagsordenen, vi har lyst til, men jeg ser lige så meget servicetjekket som et godt ledelsesværktøj. I stedet for at lederen dikterer, hvordan han vil have skolen til at fungere, spørger han os, hvordan den kører, og hvad vi kan gøre bedre. Det får han engagerede medarbejdere ud af«, siger Jeppe Dørup.

Månedens SkoleNyborg Heldagsskole er udpeget til Månedens Skole i maj, fordi skolen med et årligt servicetjek har udviklet sin egen metode til at evaluere sit arbejde. Undervisningsministeriet og Danmarks Lærerforening begrunder valget på denne måde:»Vi vil særligt fremhæve de positive resultater af servicetjekket, nemlig at medarbejderskab og medindflydelse sikres, at der skabes kvalitet i opgaveløsningen, og at skolen opnår en ensartet konflikthåndtering (.) Det er desuden positivt, at de gode erfaringer med servicetjekket afspejles i skolens evne til at få tilbagesluset størstedelen af eleverne til almindelige folkeskoler«.