Skolen for børn med kaos i hovedet

Nyborg 29.05.2007 04:00

Nyborg Heldagsskole, der netop er kåret til Månedens Skole skal hjælpe børn tilbage i folkeskolen

Billede

Ro og struktur er noget af det vigtigste på en skole, hvor eleverne møder op med masser af kaos i hovederne. Al undervisning på Nyborg Heldagsskole foregår i små hold og ofte i boksene, hvor intet forstyrrer. Her er Sandy Olsen, Catrine nielsen, Maria Jensen og Mark Larsen igang med bøgerne. (Foto: Yilmaz Polat.)

NYBORG: Fire elever i et lille klasserum. Her er helt stille, og børnene sidder med hovedet inde i hver sin lille boks og læser.

Skolens opgave er at tage sig af normalt begavede elever, der ikke kan undervises i folkeskolen.

Metoden er ro, forudsigelighed og struktur – for det er lige det modsatte af den baggrund, de fleste af eleverne kommer med. Børnene har været ude for mobberi, skilsmisser, familietragedier og mange andre ting, der kan skabe rod i et barnehoved. Derfor er Heldagsskolens opgave at få orden tilbage i hovederne, så børnene kan komme tilbage til en normal skole igen.

Blokerede- Man kan sige, at børnene er socialt blokerede. Nogle af dem er minidirektører og prinsesser, og vores opgave er så at lære dem de sociale spilleregler, så de kan komme i gang med at lære noget, siger Torben Juul Sørensen, der er leder af Heldagsskolen.

En af metoderne er, at al undervisning foregår i bitte-små klasselokaler, og at eleverne ofte sidder i deres “minikontor”, altså et ved et arbejdsbord, der er skærmet helt af, så der ikke er noget, som distraherer, og tankerne kan blive i bogen eller på papiret.

FastegrupperHverdagen fungerer i faste grupper, der består af fem elever, en lærer og en pædagog. Heldagsskolen er både skole og sfo, men det foregår altså under samme tag.

- Når vi får børnene herud på Heldagsskolen er de ofte to-tre år bagud rent fagligt. Og så gælder det altså først om at få dem gjort klar til at modtage undervisning, og så skal de lære noget, siger Torben Juul Sørensen.

SlusesudHeldagsskolens succes måles i høj grad på, hvor mange elever, man får held til at sluse tilbage i folkeskolen. Og der er fart på.

I år er 15 elever sendt tilbage til et normalt skoleliv, og de fleste af eleverne går i Heldagsskolen i et til to år, inden de er klar til at komme tilbage.

En del af eleverne kommer direkte fra børnehaven, og jo yngre de er, jo bedre er chancen for at komme helskindet ind i et normalt skoleforløb.

Heldagsskolen har dog også en lille gruppe elever, som på grund af forskellige alvorlige problemer aldrig får mulighed for at komme i en almindelig folkeskoleklasse.

Skolen har en fastansat socialrådgiver, der er med til at sikre, at tingene fungerer også på hjemmefronten, hvor eleverne kommer fra.

Heldagsskolen har to afdelinger – en for de små og en for større børn. Fælles for dem er, at de ud over almindelig undervisning har masser af udendørs aktiviteter.

Masser afudstyrForældreforeningen har gennem årene været meget dygtig til at skaffe fondspenge, og det betyder, at Heldagsskolen har joller, kajakker, fiskegrej, dykkerudstyr, gokarts, minimotorcykler og meget, meget andet, der kan være med til at gøre hverdagen lidt sjovere.

Skolen ligger ved Ringvej ved overgangen mellem land og by ved Borgeskovskolen, og her er plads til heste, fodbold og en hel lille skov til at klatre i.