APV 2023

APV 2023 kan læses som PDF-dokument HER!

 

Der er modtaget 36 udfyldte svar-skemaer ud af 52 mulige.

Kortlægningsskemaet 2023 har i spørgeskemaet medtaget kollegaers betragtninger ifht. de positive ting ved arbejdspladsen.

Sikkerhedsgruppen noterer sig ud fra besvarelserne, at følgende ting er generelle forhold, som arbejdspladsen må sikre sig at fastholde og videreudvikle på for at opretholde et godt arbejdsmiljø:

1.     Kollegialitet: Organisering i selvstyrende miniteams og tæt kollegialt samarbejde i selve afdelingerne synes at være en unik faktor i medarbejdernes opfattelse af et positivt arbejdsmiljø.

2.     Ledelsesgrundlag: Tillidsbaseret ledelse med autonomi og decentralt ansvar hos de professionelle kombineret med støttende elevcentreret nær-ledelse i klasserne, synes at have en positiv effekt på at opretholde et positivt arbejdsmiljø.

3.     Supervision: Nuværende supervisionsform og efteruddannelse samt selve supervisorteamet synes at være et match med medarbejdergruppens behov. Dette sikrer en oplevelse af støtte og udvikling i et tiltagende hårdere job jf. elevmålgruppen.

4.     Fysiske faciliteter: Udemiljøet samt store klasseværelser med mulige hæve-sænke borde opleves som væsentlige i forhold til medarbejdernes oplevelse af et godt fysisk arbejdsmiljø.

5.     Lavt sygefravær: Skolen har gentagne gange i kvartalsopgørelserne laveste sygefravær på skoleområdet. Den største del af medarbejdergruppen har et lavt korttids-sygefravær. Langtidssygefravær opleves håndteret med forståelse og empati fra kollegaer og ledelse, og arbejdspladsen er samlet set meget god til at få langtidssyge tilbage på arbejde på en god måde.

 

 

 

 

 

 

 

 

Der fremkommer i kortlægningen samtidig en række generelle og gentagne forhold som Sikkerhedsgruppen har lavet denne handleplan på:

 

Handleplan på APV 2023:

 

TEMA

PROBLEM

HANDLING

ANSVAR

Lokaler og pladsmangel

-        Vi mangler forberedelseslokaler og mødelokaler, (især under renoveringen af adm)

-        Mangler konkrete aftaler for dobbeltbrug af enkelte lokaler - overblik

-        Faglærer – ekstra undervisningslokaler er ønskværdig

-        SFO-tilhørslokale om eftermiddagen behov

-        Ventilation og høj co2 i sær om sommeren i klasserne

I løbet af vinteren udarbejdes forslag til lokaleændringer/justeringer, så der skabes flere forberedelsessteder/mødelokaler

 

Plan for konkrete tiltag og justeringer skal køre parallelt med renovering af adm. bygningen og afd. A.

 

Klarlægning af hvilke lokaler vi kan dobbeltbruge, både som pladser og mødelokaler samt undervisning.

SFO-rum skal tænkes med.

 

 

 

Hele skolen indeklima-renoveres i løbet af år 2024. Dette sikrer et helt nyt indeklima i alle afdelinger.

Sikkerhedsgruppe+ ledelsesteam:

AMR

Serviceleder

Skoleleder

Viceskoleleder

Pæd. leder

Varme i lokaler

-        Der opleves koldt i særlige klasser og afdelinger

-        Problemet opleves i sær på mandage

Serviceleder klarlægger årsager og evt. løsninger m. Teknisk afd.

 

Kortlægning af særlige lokaler

Serviceleder

Elever og pres

-        Kerneopgaven kan blive presset.

-        Elevmålgruppen er blevet sværere

 

 

 

-        Nogle gange pga. antal elever men også pga. nye elever, eller tunge sager

 

-        Fysisk placering af afdelingsledere har vist sig afgørende for oplevelsen af støtte

Supervisorteamets muligheder for brug af flere videocases skal øges, så vi lærer af enkeltsager

TRIO og ledelsesteam bør følge presset på kerneopgaven nøje set ifht. skolens økonomiske vilkår.

 

Klarlægning af ledelsen ifht. grænseflader på målgruppen.

 

 

 

 

Beslutning om lederes kontorer og placeringer

 

Ledelsesteam og TRIO

Økonomiske situation

-        Der er en usikker økonomisk situation i kommunen og på skolen

-        Organisatorisk usikkerhed smitter ned gennem systemet

-        Der er enkelte udtalelser gående på job-usikkerhed

MED-udvalg og skoleleder kan i samarbejde koordinere mere vedr. kommunikation om økonomi. Skoleleder skal fortsat melde de økonomiske vilkår og konsekvenser ud. Men afstemning af omfang.

 

Eventuelt indkalde til ekstraordinære personalemøder ved ændrede vilkår. Fordi det skal ses i sammenhæng med antal elever i klassen.

Evt. mere inddragelse af Skolechef ifht. at forstå vilkår.

Skoleleder