Efteruddannelse

Fælles efteruddannelse og supervision

Den stadige udvikling og forandring af Nyborg Heldagsskoles virksomhed nødvendiggør kravet om supervision og efteruddannelse. Der arbejdes p.t. på at genetablere nedenstående efteruddannelsesprogram. Målet er, at alle medarbejdere hvert år skal deltage i 1 uges årlig efteruddannelse.
Skolen uddanner i skoleåret 2014/15 lærere og pædagoger i brugen af video med udgangspunkt i Marte Meo pædagogikken.

Alle medarbejdere får desuden personlig- og sagssupervision fra eksterne supervisorere minimum 20 timer om året.
 

Pædagoger og lærere på Nyborg Heldagsskole har siden 1997 løbende deltaget i et specielt tilrettelagt fælles efteruddannelsesprogram for heldagsskoler, arrangeret i samarbejde med Videncenter for Specialpædagogik – CVU København & Nordsjælland – nu Kompetenceenheden for Specialpædagogik og Inkluderende Praksis under Professionshøjskolen UCC.
 

Efteruddannelsesprogrammet byggede på 4 moduler:

1) Undervisning og behandling af børn med sociale og emotionelle problemer

2) Relationskompetance

3) Neuropædagogik – Neuropsykologisk indfaldsvinkel

4) Mens barnet vokser… og verden forandrer sig.

Udviklingspsykologiske og socialpsykologiske/samfundsmæssige indfaldsvinkler)

Den fremtidige efteruddannelse på Nyborg Heldagsskole varetages af Skolekonsulent Bodil Wang i samarbejde med kommunens 2 videncentre (Nyborg Heldagsskole og Rævebakkeskolen). Uddannelsesforløbet varetages af University College Lillebælt og der udarbejdes et uddannelseskatalog for specialområdet i Nyborg kommune.
I skoleåret 2011/2012 var temaet i Nyborg kommune for specialskolerne “Inklusion”.

I skoleåret 2012/2013 har Nyborg Kommune fokus på “Den digitale skole”.
Der har i den forbindelse været holdt diverse arrangementer og workshops.  

Andre faglige kurser

Derudover deltager skolens personale på fagspecifikke kurser.

Skolen organiserer løbende faglige lokale kurser og foredrag for personalet. For lærerne har der været afholdt kursus i læsning og stavning (LUS) i samarbejde med kommunenes øvrige skoler. I skoleåret 2009/2010 blev der afholdt matematikkurser. Pædagogerne har været på kursus i PSV (psyko/social vurdering) og i 2009/2010 blev der afholdt kursus i familiearbejde med fam.vejl. Lola Jensen.

I skoleåret 2011/2012 har der været afholdt kursus med Cand psych Susan Hart.

Pædagogiske dage

Hvert år holder den samlede skole mindst to pædagogiske dage.
På den ene dag foretages et servicetjek – evaluering af skolens samlede aktiviteter.
Dette skal sikre, at skolen fortsat har fokus på kvaliteten i opgaveløsningen, samt at nye pædagogiske tiltag integreres i hverdagen.
På den anden dag vil indholdet typisk være oplæg ved eksterne oplægsholdere om aktuelle pædagogiske emner.

Se eksempel på servicetjek – underside i højre side